Begonnen aan 30 day shred!

Afgelopen maandag (19-05-2014) ben ik begonnen met 30 Day Shred! Een pittige reeks workouts die iedere dag gedaan moeten worden, voor 30 dagen lang. Benieuwd naar mijn ervaring tot nu toe? Lees dan verder!

Level 1. Dit moet je de eerste 10 dagen volhouden!

Allereerst, wat is 30 Day Shred?!

30 Day Shred is een fitness programma samengesteld door Jillian Michaels. Dertig dagen lang volg je het programma, iedere dag ben je zo’n 30 minuten kwijt aan workouts (incl. warming up en cooling down). Het programma bestaat uit 3 levels. Je begint bij level 1, dat moet je 10 dagen volhouden. Daarna ga je verder bij level 2, ook dat moet je 10 dagen volhouden. De laatste 10 dagen van het programma sluit je af met level 3. De levels zijn een soort van moeilijkheidsgraad die je iedere 10 dagen opbouwt. Tijdens de workouts mag je géén pauze nemen. Mocht je buiten adem zijn, mag je maximaal 5 seconden rusten. Dit fitnessprogramma belooft dat je in een maand 5 tot 10 kilo kan verliezen. Zoveel afvallen werkt overigens alleen als je je calorie-inname beperkt tot 1200 per dag – ook dat is een onderdeel van 30 Day Shred.

Op blogs en websites lees ik gemengde reacties over dit programma. Op sommige before & after foto’s zie je duidelijk verschil, terwijl er ook een aantal mensen zijn die na 30 dagen geen verschil merken. Ik ben heel benieuwd! Hier wat inspiratie foto’s die ik vond op google:

30 Day Shred Before & After Results

30-day-shred-before-after

30-day-shred-ervaring-resultaten

30-day-shred-voor-na

Wanneer je op een foto klikt, zul je worden doorgelinkt naar de oorspronkelijke website waarop ik de foto vond.

Waarom ik hiermee begonnen ben

Na mijn bruiloft van vorig jaar ben ik wat kilootjes aangekomen (oeps..) en deze wil ik er natuurlijk af. Maar het gaat me niet alleen om het afvallen: Ik wil ook mijn conditie een boost geven, mijn spieren sterker maken en een stuk fitter worden.

Ik ben over het algemeen een bankhangertje, liever lui dan moe. Ja, heel slecht, ik weet het. Daarom wil ik mijn levensstijl (samen met mijn eetpatroon) drastisch veranderen. 30 Day Shred leek me daarom een mooie kickstart!

30dayshred

Mijn eerste ervaring met 30 Day Shred – Dag 1 (19-05-2014)

Ik heb een conditie van 0 (altijd al gehad), dus de eerste dag was echt intens voor mij. De kracht- en buikspierworkouts gingen nog best goed, maar de cardio workouts gingen niet zoals ik gehoop had. Jillian zegt dat je tijdens de workouts niet mag stoppen of een pauze mag nemen, want dan heeft heel het programma weinig zin. Dus ik ging door, ook al was ik helemaal buiten adem.

Maar toen… tijdens de eerste set jumping jacks (ná de warming up) werd ik echt enorm duizelig. Niet omdat ik moe was, maar ik denk door zuurstoftekort. Ik denk dat dat komt door mijn chronische bloedarmoede in combinatie met mijn relatief lage bloeddruk en barslechte conditie. Ik besloot de video tóch even op pauze te zetten totdat mijn duizeligheid wegtrok (ik wil niet flauwvallen). Na 30 seconden ging het weer prima en ging ik door. Alsnog hield ik de cardio oefeningen niet helemaal vol, maar ik probeerde door te gaan op een lager tempo. Toen ik bezig was dacht ik echt: DIT DOE IK NOOIT MEER. Maar op het moment dat ik klaar was, was ik wel enorm trots op mijzelf.

Dag 2 (20-05-2014)

Ik stond ’s ochtends op met spierpijn, vooral in mijn armen en buik. In mijn benen eigenlijk niet, maar ik was deze maand bezig met de 30 days squat challenge, dus mijn benen (en billen) kunnen gelukkig al wat hebben. ’s Avonds was het weer tijd voor 30 minuten afzien. Het ging al een stuk beter dan dag 1, maar ik merk dat bij de cardio oefeningen mijn conditie mij nog steeds een klein beetje in de steek laat. Geen duizeligheid, dus dat is al een vooruitgang! Na afloop was ik weer he-le-maal uitgeput.

Dag 3 (21-05-2014)

De spierpijn was al iets minder toen ik ’s ochtends opstond – maar helaas nog wel erg aanwezig. Ik besloot de workout eens ’s ochtends te gaan doen in plaats van ’s avonds. Weer hield ik de jumping jacks niet helemaal vol, daar baalde ik wel van. Na afloop was ik gelukkig iéts minder uitgeput dan dag 1 en 2! Ik zie al een kleine vooruitgang in mijn conditie!

Tot zover mijn 30 Day Shred ervaring! Het is echt héél zwaar voor iemand zonder enige conditie (en bloedarmoede/lage bloeddruk, ik weet niet in hoeverre dit invloed heeft op mijn conditie). Ik heb tijdens de workouts vaak genoeg gedacht dat ik ermee wilde stoppen, maar toch ging ik door. Na iedere workout was ik wel heel trots op mezelf. Nu hopen dat ik het 30 dagen kan volhouden!

Ik heb een ‘before’ foto gemaakt, maar ik zie op dit moment de waarde er nog niet van om deze te plaatsen. Mocht er op het einde veel verschil zijn, misschien dat ik het dan durf. 😉

Wanneer ik level 1 heb afgemaakt (over 6 dagen), zal ik nog eens een update schrijven!

Hebben jullie weleens aan 30 day shred gedaan?