Hoe krijg je veel (terugkerende) bezoekers op je blog? Mijn 20 tips!

Als je begint met bloggen, is het bereiken van een (groot) publiek best wel moeilijk. Niemand kent je blog, je hebt totaal geen naamsbekendheid en zeker in de eerste maand zal er nog niet zo veel leesvoer online staan. Bezoekersaantallen zijn de eerste weken om te huilen – maar hey: als je er maar plezier in hebt toch? Ook al doe je het enkel als hobby, stiekem zijn hoge bezoekersaantallen wel heel erg leuk. Daarom ga ik vandaag mijn persoonlijke gouden tips weggeven. Ook als je al langer blogt en je wilt je bereik vergroten dan komen mijn tips misschien wel van pas!

Schermafbeelding 2014-03-03 om 13.29.28

Mijn bezoekersaantallen

Je bevind je nu op PinkGraphics.nl, mijn persoonlijke roze blogje. Ik houd van transparantie, dus jullie mogen best een kijkje nemen in mijn statistieken ;-). Mijn blog telt nu, op het moment van schrijven ongeveer 15.000 unieke bezoekers per maand. In de afgelopen 30 dagen had ik 15.320 om precies te zijn. Tegenover grote blogs zoals Beautygloss is mijn blog maar een kleintje, maar ik vind 15.000 unieke bezoekers toch al iets om trots op te zijn. Zeker omdat bloggen helemaal in is en er duizenden Nederlandse blogs zich op het web bevinden. Concurrentie zal ik het niet noemen, want een blog is vaak persoonlijk: Dus nooit hetzelfde. Maar ondanks dat moet je wel boeiend zijn en blijven. Mijn blog is sinds dat hij online staat in de groei en de aantallen hebben nooit echt voor maanden stilgestaan. Staan jouw bezoekersaantallen wel stil? Dan raad ik je aan om verder te lezen, want misschien werken mijn tips voor jou.

1. Begin bij het begin: Een goede host en domeinnaam

Als je je vanaf nu wilt gaan focussen op de groei van je blog: Zorg voor een eigen domeinnaam en host, als je dat nog niet hebt. Een eigen url (dus niet sitenaam.hosting.nl) ziet er iets professioneler uit en als je een eigen hosting hebt (dus niet je site gehost bij wordpress.com of blogger) heb je veel meer vrijheid. Installeer WordPress op je hosting en je bent klaar om te groeien!

2. Houd je bezoekersaantallen bij: Installeer Google Analytics

Natuurlijk heel belangrijk, want anders kun je je bezoekersaantallen natuurlijk niet in de gaten houden. Natuurlijk kun je je bezoekersaantallen ook op andere manieren in de gaten houden (door bijvoorbeeld Statcounter), maar Google Analytics is een van de betrouwbaarste en uitgebreidste bronnen. Ik gebruik zelf Google Analytics én Statcounter, omdat ik merk dat ze beide een andere manier hebben van bezoekers tellen. Ik vind het wel interessant om ze daarom beide in de gaten te houden. Daarnaast gebruik ik ook Jetpack voor WordPress, deze houdt de views in de gaten. Het fijne hieraan is, is dat ik meteen in één oogopslag kan zien welke artikelen het meeste bekeken worden en waar de bezoekers vandaan komen.

3. Maak een Bloglovin’ account aan

Maak Bloglovin’ aan, koppel hem aan je website en zet de Bloglovin’ counter op een zichtbare plek op je blog. Wanneer een bezoeker ook Bloglovin’ heeft en jouw website interessant genoeg vindt om te volgen, is het voor de bezoeker makkelijk als de teller op een zichtbare plek staat. Als mensen je via Bloglovin’ volgen en je plaatst een interessant artikel, is de kans groter dat deze mensen dit artikel opmerken en daadwerkelijk gaan lezen. Lees hier meer over Bloglovin’.

4. Social Media

Laat iedereen weten dat je een blog hebt. Of nog beter: Wanneer je een nieuw artikel online hebt gezet. Deel je blog eens op je persoonlijke Facebook pagina, vraag aan je vrienden wat ze van je blog vinden. Deel je nieuwste artikelen via ook je Twitter account als je die hebt. Wat ook goed is: Maak een Facebookpagina aan voor je blog, zodat mensen je blog kunnen Liken op Facebook en op de hoogte blijven van je nieuwste artikelen. Mits je natuurlijk je Facebookpagina regelmatig update. Ook belangrijk: Youtube! Door op youtube een kanaal aan te maken en interessante filmpjes te uploaden, zal je ook op Youtube wat trouwe volgers creëren. Link in de beschrijving altijd naar je website, voor het geval dat een van je filmpjes héél goed bekeken wordt of zelfs viral gaat. Zelf ben ik nog niet echt actief met Youtube, maar dat wil ik in de toekomst wel gaan doen.

5. Uitstraling: Logo en lay-out

Ik ben zelf grafisch vormgeefster en ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is. Ik heb er misschien een iets andere kijk op dan de meeste van jullie, maar echt: Zorg dat je een herkenbaar logo hebt en een overzichtelijke en oogvriendelijke (dus geen felle kleuren all the way) lay-out. Waarom? Dit hoort eigenlijk bij het stukje herkenbaarheid. Heb je een herkenbaar en origineel logo? Dan zullen mensen je blog sneller herkennen en sneller verder lezen als ze weer een keer terugkomen op je blog. De lay-out moet overzichtelijk zijn en je moet makkelijk kunnen navigeren. Hoe weet je of je lay-out goed is? Misschien heb je ouders, tantes, ooms, oma’s of opa’s die niet zo vaak internetten. Laat hun navigeren door je website. Lukt het? Dan is je lay-out vriendelijk voor iedere doelgroep.

6. Mobiele website

Het hebben van een website die goed te bekijken is op je mobiel en tablet is tegenwoordig een must. Ik had vroeger geen WordPress thema die goed zichtbaar was op smartphones, maar ik besef me nu hoe belangrijk dat is. Als mensen op hun smartphone even gaan Googlen en ze komen op jouw website uit, maar jouw website kunnen ze niet goed bekijken op hun smartphone, dan zijn ze binnen een paar seconde weer weg. Jammer, want je wilt stiekem toch dat deze mensen nog even door gaan browsen op je blog, toch?

7. Bezoek eens andere blogs en laat een inhoudelijke reactie achter

Dit werkt heel goed, vooral als je net bent begonnen met bloggen. Reageer op andermans blogposts. En dan bedoel ik niet “Leuk!”, maar probeer een echte inhoudelijke reactie te geven. Om eens “Leuk!” te zeggen is geen ramp, maar doe dat niet bij iedereen. Wanneer mensen benieuwd zijn naar de persoon achter de reactie, klikken mensen op je naam, die verwijst naar je blog. Als je op meerdere blogs per dag reageert, zullen je bezoekersaantallen dus stijgen. En misschien krijg je er wel vaste bezoekers voor terug.

8. Maak gebruik van SEO

Search Engine Optimalisation (zoekmachineoptimalisatie), heel belangrijk! Ik kan niet helemaal uitleggen wát het precies inhoudt (dan ben ik morgen nog bezig met typen), maar het komt erop neer dat je beter gevonden wordt door zoekmachines als je hier gebruik van maakt. Een paar voorbeelden van SEO zijn: Betere titels voor je artikelen maken (dus: je titel moet omschrijven waar je hele artikel over gaat), werken met kopjes in je artikelen, afbeeldingen een titel geven, gebruik maken van meta omschrijvingen en de link van je artikelen een duidelijke structuur geven. Er zijn voor WordPress verschillende plugins om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Zoek bij je WordPress plugins op: SEO of Search Engine Optimalisation.

9. Bekijk welke artikelen het meeste worden bezocht, doe hier iets mee. Wees uniek!

Bekijk je statistieken en houd in de gaten welke artikelen het beste worden bekeken. Is een DIY artikel jouw meest bekeken artikel? Maak meer DIY’s. Is een persoonlijk artikel je meest bekeken artikel? Maak meer van zulke artikelen. Is een artikel over een bepaalde soort oogschaduw jouw meest bekeken artikel? Schrijf nog een keer over die oogschaduw, of over dupes. Maak er nog eens een look mee.

10. Probeer eens iets anders

Schrijf je altijd over dezelfde onderwerpen? Schrijf eens over iets anders. Ga eens ergens heen waar je nog nooit ben geweest en schrijf hierover. Koop een iets wat je nog niet hebt en schrijf erover. Let wel op: Blijf bij jezelf. Als je over dingen gaat schrijven die je totaal niet interesseren, dan gaat dit ten koste van de kwaliteit van je artikel.

11. Ga mee met de media & hypes

Herinneren jullie die discussie over Zwarte Piet nog? Dat het racistisch zou zijn en blabla. Ik besloot hier een artikeltje over te schrijven en mijn mening te geven. Ik besloot dit artikel te delen op mijn persoonlijke Facebook met als gevolg een hoop shares, likes en reacties. Maar het belangrijkste: Veel bezoekers op m’n blog!

12. Houd winacties

Wij houden wel van dingen winnen, dus het opzetten van een winactie is vaak een goede zet. Promoot je winactie via social media en er zullen geheid een hoop mensen op afkomen! Laat de bezoekers ook een opdracht uitvoeren, bijvoorbeeld dat ze je moeten volgen op een van je social media kanalen. Het opbouwen van een publiek op social media is namelijk ook best belangrijk.

13. Werk eens samen met een andere blogger

Zet bijvoorbeeld een winactie op samen met een andere blogger en promoot deze winactie op jullie eigen blog. Een andere blog heeft natuurlijk een hoop andere bezoekers dan jouw blog, dus zo leren jullie bezoekers elkaars blog kennen, en wellicht houd je er wat vaste bezoekers aan over!

14. Zet onder ieder artikel een paar gerelateerde artikelen

Het is heel belangrijk om onder je artikelen een paar gerelateerde artikelen te zetten. Als mensen je artikel namelijk interessant vonden en ze zien dat je hebt geschreven over een soortgelijk onderwerp, is de kans groot dat de bezoeker doorklikt en je volgende artikel gaat lezen. Op deze manier blijft de bezoeker geboeid en blijft hij/zij dus ook langer op je blog rondhangen. Je kunt gerelateerde artikelen gemakkelijk onder je artikel zetten met een WordPress Plugin.

15. Refereer in je artikel eens naar een ander artikel van jezelf

Schrijf je een tweede keer over hetzelfde onderwerp? Vergeet niet om te linken naar je laatste artikel over dit onderwerp. Een goed voorbeeld hiervan is mijn artikel over de Primark Sequin 3D Manicure. In de eerste allinea verwijs ik naar twee andere speciale nagellakjes die je ook bij de Primark kunt kopen. En een ander goed voorbeeld is deze tip, want ik heb zojuist verwezen naar een eigen artikel. 😉 Dit heeft hetzelfde effect als de tip die ik hierboven gaf: Vinden mensen het artikel interessant, dan is de kans groter dat ze verder klikken.

16. Schrijf informatieve blogposts: Maak interessante content!

Informatieve blogposts worden het beste gevonden door zoekmachines. Niemand gaat Googlen op jouw persoonlijke leven, maar wel op nuttige informatie die jij geeft. Laat eens een keer zien hoe je iets kan maken of doen.

17. Schrijf leuk en met zo min mogelijk spelfouten

Dit helpt niet per sé om een meer bezoekers te krijgen, maar wel om de bezoekers te houden. Wanneer je crappy blogposts schrijft met 10.000 spelfouten en rare zinnen, heeft niemand meer zin om verder te lezen. Ok, mijn spelling is ook niet altijd correct, maar hier en daar een klein spelfoutje is minder erg dan een spelfout in iedere zin.

18. Zet een link naar je blog in de handtekening van je email

Dit heb ik zelf sinds kort, maar dit helpt erg als je vaak naar mensen mailt. Je maakt één keer een goede handtekening/signature en je hebt er plezier van bij iedere mail die je verstuurd. En aangezien je als actief blogger veel mailtjes de deur uit doet, doe je hier zeker je voordeel mee. En: Iedere klik is er één.

19. Zet regelmatig een nieuwe blogpost online

.. En promoot deze op social media, wat ik ergens hierboven al heb uitgelegd. Hoe meer nieuwe blogposts je online zet, hoe vaker je terugkerende bezoekers terug komen. Als terugkerende bezoekers weten dat je om de dag een blogpost online zet, zullen ze je blog niet iedere dag bekijken. Als ze weten dat je meerdere artikelen per dag online zet, zullen ze je blog vaker dan één keer per dag bezoeken. Meer pageviews!

20. Maak visitekaartjes en draag die altijd bij je

Dit is waar ik laatst de fout in ging. Ik was op een evenement waar veel andere bloggers waren en de visitekaartjes vlogen om mijn oren. Ik had er stom genoeg nog geen een, terwijl een hoop mensen wel benieuwd waren naar m’n blog en vroegen om een kaartje. Stom dat ik er geen bij had! Maar dit geldt niet alleen voor evenementen: vaak genoeg komt op een borrel/feestje/verjaardag/familiebezoek (noem maar op) je blog toch ter sprake. Zo’n moment is het perfecte moment op je visitekaartje te geven. Wie weet krijg je hier een hoop vaste bezoekers door.

En als laatste tip wil ik je meegeven dat je geduld moet hebben. Je kunt niet van de een op de andere dag opeens heel groot zijn. Alle websites beginnen klein. De een groeit misschien wat sneller dan de andere, maar niemand heeft opeens duizenden vaste unieke bezoekers per maand. Dit kost tijd. Maanden, maar misschien zelfs jaren. Geef niet te snel op, maak gebruik van bovenstaande tips en de tijd zal het je leren!

Dat waren mijn tips! Mocht je zelf nog een gouden tip hebben en deze willen delen: Laat je horen! ;-)