Nintendo’s Post E3 Event (incl. Mario Odyssey)

Wat jullie waarschijnlijk niet is ontgaan is dat de E3 vorige maand plaats vond. Tijdens de E3 werd menig gameliefhebber gevoerd met informatie over nieuwe releases. Zo keken wij uit naar de verschillende presentaties, maar waren wij stiekem wel het meest benieuwd naar Nintendo en haar nieuwste games. Veel van ons zullen de E3 thuis op de bank moeten hebben gevolgd, waaronder wij. Hoewel we met z’n alle heel excited waren (zijn!) over Nintendo’s nieuwste games, baalden we er wel een beetje van dat we er zo lang op moeten wachten.. of toch niet?

Nintendo’s Post E3 Event

Nintendo zou Nintendo weer eens niet zijn om een geweldige oplossing hiervoor te bedenken. Omdat we niet naar de E3 konden, haalde Nintendo de E3 naar Nederland! Niet speciaal voor ons natuurlijk, maar voor de Nederlandse pers. 😉 Maar goed, daar horen wij ook bij! Het event vond vorige week woensdag plaats en we kregen er verschillende games te zien en te spelen.

Metroid, Return of Samus

Als allereerste event van de dag kregen wij een film presentatie te zien. Hierin kwam een showcase en wat gameplay footage van nieuwe games. De eerste hiervan: Metroid, Return of Samus.
Deze game is gebaseerd op Metroid 2 voor de gameboy, waar Samus op pad gaat om de Metroid te vernietigen op een planeet. Alleen zijn er heel wat verandering bij komen kijken. Bijvoorbeeld in gameplay. Het richten van het geweer is met de circle pad maakt schieten een heel stuk bereikbaar dan in traditionele metroids. Je kan nu ook aan randen grijpen en vijanden van je afslaan. Bij de minibazen heeft het slaan op de vijand ook effect om wat meer schade toe te doen met je geweer. Het navigeren van de wereld is een stuk toegankelijker gemaakt met markers en restricties van paden die opgelost kunnen worden. Een voorbeeld hiervan was een meer van gif water. Bij inlevering van een Metroid energiebron liep deze leeg en maakte een pad om te vervolgen. Ook zijn er upgrades die optioneel gebruikt kunnen worden om je te helpen met de game zelf. Al is ons wel de traditionele Metroid moeilijkheidsgraad belooft. En natuurlijk ziet het erg goed uit en de muziek versterkt de mysterieuze sci fi sfeer waar de franchise zo bekend om is.

Yoshi

De tweede game was de nog niet officieel betitelde Yoshi game voor de Switch. Een charmant spelletje waarbij het doel is om veel collectables te verzamelen. Wat erg leuk is aan dit spel is dat het er uit ziet als een groot knutselproject. Van toiletrollen tot kartonnen melkpakken er zijn veel leuke details om op de achter en voorgrond te vinden zijn. Die diepte speelt ook een rol met het beschieten van Yoshi’s eieren, omdat deze nu ook tot op de achtergrond doorgeschoten kan worden. De nadruk in deze game ligt vooral in het ontdekken van de levels. De Shy Guys (aka Yoshi’s ‘vijanden’) staan niet erg in de weg en leven gewoon hun eigen leventje. Je kan er dus voor kiezen om ze merendeels met rust te laten. En wat dan nog een hele leuke toevoeging is, is dat elk level ook een achterkant heeft die veel meer geheimen en details laten zien. Zo kan je de wereld vanaf een hele andere dimensie bekijken. De derde game was Mario Odyssey, maar daar lees je zo meer over!

Splatoon 2, Switch

Voor degene de er nog niet bekend mee zijn. Splatoon was een grote WiiU hit van Nintendo. In deze paint-punk wereld moet je vijanden verslaan door middel van verfwapens te gebruiken. Het is erg leuk en uniek omdat je ook door de inkt die je achter laat heen kan zwemmen. Dus je zwemt letterlijk in jouw eigen munitie! En dat is natuurlijk wel erg tof.
Als allereerst werd ik samen met een paar andere spelers tegenover elkaar gezet voor de multiplayer modus: Turf War. Waarin het doel is om zo veel mogelijk territorium te veroveren. Hierbij heeft iedereen hun eigen rol gebaseerd op hun keuze in wapens en gear. Het is nog steeds zo verslavend als eerst. Ik kon het dan ook niet weerstaan om meerdere potjes te doen wanneer de mogelijkheid er was. Voor degene die het al kennen zullen de nieuwe maps ook een leuke uitdaging zijn. Ook is er de mogelijkheid om wat traditioneler te spelen door de motion controls uit te zetten op de controller. Er dus ook meer variatie met specials en speelstijlen.

Maar dat was niet alles! Er is namelijk de survival modus genaamd: Salmon run. Hierbij nemen de inklings het op tegen monsters die vanuit het water op jouw eiland komen. Je moet proberen om binnen de tijd de waves te overleven. Om de zoveel tijd zal ook een sterkere vijand uit het water komen. Elk daarvan hebben een bepaalde zwakte die je moet zien te vinden. Teamwork is dus ook erg belangrijk. Als er niet gelet word op je omgeving bestaat de kans dat de vijand jou overmeesterd. Bij het verslaan van grotere vijanden zijn er ook collectables die je in een container moet stoppen. Dus het is niet alleen een kwestie van in leven blijven, maar ook om je missie binnen de tijd te behalen.

Sonic Forces, Switch

Wie Mario zegt moet ook Sonic zeggen. Want de blauwe egel is natuurlijk ook weer aanwezig bij deze e3. SEGA probeert weer wat terug te werken naar hun wortels met de verwerking van klassieke Sonic 2d gameplay in combinatie met het 3d platforming van de afgelopen jaren. Deze speelstijl was ook al te zien in Sonic Generations, maar dit keer ligt de focus wat minder op nostalgie en wat meer op een zelf gecentreerde setting.
Met veel snelheid werk jij je door de levels van Sonic Forces heen. Het eerste wat je merkt is dat er veel al automatisch aanvoelt. Er waren veel stukken waar ik de joystick alleen vooruit hoefde te houden met af en toe een sprong. Vijanden die je tegenkomt kan je verslaan met de klassieke spin jump. Het zal niet al te onbekend zijn voor de gemiddelde speler van Sonic games.

Brokstukken vliegen ook om je heen. Er gebeuren namelijk nog best wel wat dingen hier en daar op de achtergrond. Dit zorgt voor een hectische race door de levels heen. Sommige levels houden wat meer klassieke Sonic kenmerken aan terwijl andere iets meer in gaan op een destructieve wereld vol met vuur en explosies. Ook was er verschijning van Espio (een ondergebruikt kameleon personage van oudere sonic games). Dit belooft misschien wel dat er wat meer oude karakters zullen verschijnen in de game. Er is ook nog de optie om een eigen karakter met speciale abilities te maken. Helaas was dat in deze demo nog niet mogelijk. Dus voor fans van Sonic kan het nog best wel eens interessant uitpakken.

Fire Emblem Warriors, Switch

Fire Emblem is weer terug. Alleen in plaats van dat we op ons beurt wachten kan er al direct aangevallen worden! Voor degene die al bekend zijn met Hyrule Warriors zal deze game er op het eerste gezicht gelijkwaardig uit zien. Met hack ’n slash gameplay werk jij jezelf door groepen van vijanden heen en verover je gebieden.

Je hebt dit keer de keuze uit bekende gezichten van de reeks zoals: Marth, Chrom en Ryoma. Meeste van deze karakters zijn uit de 3ds lijn van spellen. Een kleine klacht die ik weleens vaker heb horen vallen is dat fans ook graag wat oudere Fire Emblem karakters hadden willen zien. Maar wie weet wordt dit nog uitgebreid in de toekomst. Ook heeft het plot iets meer relevante thema’s met de karakters zelf. Met de introductie van nieuwe koninkrijken, karakters en plotlijnen.

Het is stiekem ook wel lekker om een massa van vijanden in overdreven manieren te verslaan. Er zijn daarbij ook allerlei special moves die je kan doen. Er zit een klein beetje meer tactiek in het bepalen van het type vijand waar je tegen vecht. Maar de maakte met deze demo niet zo gek veel uit. Om de zoveel tijd is er wel een baas die op het veld komt. Deze zijn wel een stuk lastiger om te verslaan dan de doorsnee vijanden in het spel. Het is stiekem wel leuk om wat agressie kwijt te kunnen met het wegmalen van ridders. Maar het is wel iets waarvan je echt moet houden.

Hey! Pikmin, 3DS/2DS

Zelf heb ik Pikmin eigenlijk nooit gespeeld. Maar ik ken de game wel. Het was dus ook wel leuk om even te kijken hoe de nieuwe 3DS game speeld op het nieuwste 2DS model. Hey! Pikmin is net even een andere game dan normale Pikmin als 2d sidescroller. Je verzamelt hordes aan Pikmin en deze lossen problemen voor je op. Ze bouwen bruggen uit onderdelen of helpen je met het bestrijden van vijanden. Dit doe je door de Pikmin te werpen op vijanden of hogere platformen. Het heeft dus wel stiekem een beetje weg van “Yoshi’s Island”. Maar dat hoeft niet iets slechts te zijn. Wat ook wel grappig was om te zien is hoe je op de twee schermen moet letten om nieuwe pikmin of onderdelen te vinden. Het ziet er naar uit dat het nog best wel een leuke puzzelgame voor onderweg of tussendoor kan zijn.

Mario Odyssey, Switch

Wat toch wel het mooie is aan de nieuwe Mario is dat het weer nieuwe thema’s op tafel brengt. Persoonlijk ben ik daar heel blij mee, want ik denk dat er wel wat mensen Mushroom Kingdom en de “New Super Mario Bros.” werelden even beu waren. Odyssey brengt dus interessante nieuwe concepten met zich mee. Het breekt de regels waar we aan zijn gaan wennen en doet er iets experimenteels mee. Dat is iets wat ik zeker op prijs kan stellen. Afstand nemen van de doorsnee formule had “Breath of the Wild” ook veel goeds gedaan. Hopelijk doet dat dit ook voor Mario. Maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Van Mario Odyssey waren er twee werelden om te bespelen. Een woestijn en een stadwereld. Maar ik zal vanaf het begin al wel zeggen dat de werelden groot genoeg waren om niet doorheen te komen in de tijd van de demo. Er valt veel te ontdekken in alle gaatjes en hoeken. Het is gewoon een grote speeltuin om in rond te springen. Al kreeg ik het springen met mijn hoed nog niet helemaal onder de knie. Met jouw hoed kan je ook in allerlei voorwerpen en vijanden verplaatsen. Dit brengt toch hele leuke gameplay manieren in Mario waar we nog niet eerder aan gedacht zouden hebben. Je kan bijvoorbeeld ook met buizen in 2d secties van muren komen en in 8-bit stijl verder lopen. Of je munten spenderen voor flitsende outfits. Rijden op scooters of een jaguar taxi aka Jaxi. Je kan het zo gek niet bedenken en het zou best ergens in Odyssey te vinden kunnen zijn.

Met alle dingen die ik heb gezien en gespeeld denk ik dat ik maar een topje van de ijsberg is. Maar dat is ook helemaal niets om over te klagen! Dit spel brengt oneindig veel potentieel met zich mee, want met al die bizarre werelden weet je maar nooit wat de volgende met zich mee brengt.