logo
Top

Fietsen in België

Op de fiets naar je werk

Ik was al even op zoek naar werk binnen mijn vakgebied en heb dit onlangs dan eindelijk gevonden. Supergelukkig met deze kickass baan ga ik mijn contract tekenen. Hierbij word de vraag gesteld hoe ik van plan ben mij tussen mijn huis en het werk te verplaatsen. Dit heeft te maken met reiskostenvergoedingen. Nu moet je weten dat dit in België vaak anders geregeld is als in Nederland. In Vlaanderen proberen ze je te stimuleren om met de fiets naar je werk te gaan en betalen je bijvoorbeeld meer kilometervergoeding wanneer je met de fiets gaat dan wanneer je de auto pakt. Ik had van te voren goed nagedacht over deze vraag en uiteindelijk besloten dat het voor mijn buikje en mijn portemonnee beter was om te gaan fietsen. Ik werk tenslotte vier dagen in de week en dat moest, zo vond ik, best haalbaar zijn om te fietsen.

 

Fietsen in België is een groot drama! Mijn god wat gebeurd er allemaal op de weg daar. In de eerste twee dagen ben ik op de fiets al uitgescholden door een wielrenner en bijna aangereden door een vrachtwagen. In beide gevallen was ik niet eens fout bezig! Ik zal de grootste problemen eens even duidelijk maken aan jullie want dat zijn er nogal wat.

Fietsen in België - Lifestyle

  1. Wielrenners zijn heilig. Al schelden ze je uit, halen ze je in via de meest gevaarlijke stunts en houden ze zich absoluut niet aan de verkeersregels, het maakt allemaal niets uit. De wielrenner is de grote trots van België en iedere fietser met een racefiets en een wielrenbroekje denkt dat ie de regels aan zijn of haar laars kan lappen. Dit met alle gevolgen van dien.

 

  1. Slechte fietspaden. Man, man, man ik dacht dat kinderkopjes (je weet wel die stenen die in elke binnenstad van Nederland liggen) irritant waren om overheen te fietsen maar de Vlaamse fietspaden slaan echt alles. Ik dacht dat België als wielerland toch wel redelijk begaanbare fietspaden zou moeten hebben. Niets bleek echter minder waar. Van slecht aangegeven fietspaden naar zandweggetjes tot aan gaten in de weg zo groot dat ik zou zeggen dat er een stukje fietspad in het gat ligt.

 

  1. Halve wegomleggingen. Heel leuk hoor dat ze in België hebben bedacht dat ze het complete land overhoop moeten leggen. Persoonlijk vind ik dat gezien mijn vorige punt ook een heel denderend idee. Wat ik niet zo denderend vind zijn de wegomleggingen. Of nou ja de soort van vage indicatie over waar je nu heen moet. Een wegomlegging kun je het namelijk niet noemen. Ik heb denk ik mijn eerste dag wel een half uur naar mijn Google Maps app lopen staren om een juiste route om de opengebroken wegen heen te kunnen vinden. Uiteindelijk had ik deze wel gevonden in de zes wegomleggingen (!) die ik op mijn route ben tegengekomen maar dit was zeker niet vanwege dat ene bordje wat me de weg zou hebben moeten wijzen.

Fietsen in België - Lifestyle

  1. Onoverzichtelijke kruispunten en onnodige stoplichten. Ooit wel eens in Antwerpen naar de Kinepolis geweest. Dat kruispunt want momenteel (en volgens mij al twee jaar) openligt. Waar auto’s uit allerlei richtingen tegelijk “groen hebben” met als gevolg dat er altijd een paar “verdwaalde” auto’s midden op het kruispunt staan. Die op hun beurt dan weer alle andere richtingen blokkeren. Het kan daarom soms wel een kwartier duren voor deze fietser eindelijk eens over kan en mag steken. Dan heb je ook nog de stoplichten die te pas en te onpas op de weg staan (ook voor fietsers). Bij elke uitrit van een parkeerplaats naar een supermarkt staan een f*cking stoplicht. Maak er alsjeblieft even van dat de doorgaande weg een voorrangsweg is en het probleem is opgelost! Zo verschrikkelijk onnodig en heel slecht voor de doorstroom van het verkeer.

 

  1. Mensen die niet kunnen rijden of kijken. Ik snap dat het vanwege punt vier een enorme warboel is voor zo’n beetje iedereen die deelneemt aan het verkeer. Maar ik denk wel dat ik mag verwachten dat een vrachtwagenchauffeur mij niet aanrijd als ik voorrang heb. Het is uw beroep om te rijden meneer en ik verwacht niet dat ik uitgescholden word omdat ik wel weet hoe ik aan het verkeer moet deelnemen. Oké dit punt was misschien meer een persoonlijke noot van mij maar het gebeurd vaker dat men maar een dotje doet in het verkeer hier.

 

De eerste dag keek ik op van de hoeveelheid helmen die ik zag bij bestuurders van fietsen. Dat zie je in Nederland nou eenmaal niet echt. Na mijn eerste paar dagen had ik het zeker al wel door. Fietsen in België is levensgevaarlijk… Maar de reiskostenvergoeding is wel lekker meegenomen dus met gevaar voor eigen leven zal ik de Belgische fietspaden toch trotseren 😉

Comics zijn zeg maar echt mijn ding

Pattyvanderpoel1993@outlook.com

Post a Comment