Kirby and the Rainbow Paintbrush Review

Gezien mijn lievelingskleur roze is, zal het je vast ook niet verbazen dat Kirby één van mijn favoriete Nintendo personages is. Met deze roze bal maakte ik voor het eerst kennis toen ik mijn eerste gameboy color had gekregen, een heleboel jaren terug. En sindsdien ben ik fan geworden van deze spellenreeks. En dat komt mede door de vrolijke en vooral schattige omgeving van deze games, die ook bij Kirby’s nieuwste Wii U spel Kirby and the Rainbow Paintbrush weer heel erg aanwezig is.

wiiu_kirby_illu01_e3

Bij de meeste Kirby games bestuur je Kirby met de knoppen op je handheld of controller, maar bij deze game bestuur je het roze wezentje met je stylus en het touchscreen op je gamepad. Met de stylus teken je lijnen waar Kirby zich over zal bewegen. Op deze manier moet je Kirby door het level heen tekenen. Dat klinkt misschien best simpel, maar het is uitdagender dan dat het klinkt. Op deze manier moet je namelijk ook de vijanden ontwijken of verslaan en sterretjes verzamelen. Deze manier van spelen zagen we eerder in Kirby: Power Paintbrush voor de Nintendo DS.

De eerste paar levels zijn erg simpel, maar dat is maar goed ook. Je bent namelijk de eerste levels heel erg bezig met het uitvinden van de beste tactiek om Kirby gemakkelijk door het level heen te brengen. Gelukkig duurt het niet heel lang om de besturing onder de knie te krijgen. En zodra je de besturing helemaal onder de knie hebt, worden de levels, naarmate je steeds verder komt, langzaam moeilijker en moeilijker. Dat houdt het spel lekker uitdagend!

wiiu_kirby_scrn03_e3

De kleurrijke elementen uit voorgaande Kirby games komen ook weer terug in deze game. Dit maal in een klei-achtig uiterlijk, maar nog steeds even schattig en speels. Het geheel wordt perfect aangevuld met bijpassende achtergrondmuziek en geluidseffecten. Ik vind het knap van Nintendo dat ze toch weer een heel nieuw spel weten neer te zetten en het dezelfde sfeer te geven zonder dat het eentonig of veel van hetzelfde wordt.

Geen zin om in je eentje te spelen? Nodig dan 3 extra vrienden uit! Zij kunnen met de Wii afstandsbedieningen hun eigen Waddle Dee besturen om Kirby een handje te helpen. Kirby is echter de enige die over de regenbooglijn kan voortbewegen, de Waddle Dee’s bestuur je gewoon op de manier die we gewend zijn. Met de knoppen op de Wii afstandsbedieningen laat je ze lopen, springen en aanvallen.

wiiu_krc_scrn007

Het spel is leuk, vermakelijk, uitdagend en de aparte besturing maakt de game erg interessant. Het is geen game wat ik uren achter elkaar zou kunnen spelen, omdat het constant trekken van lijnen na een tijdje toch wel gaat vervelen. Maar wanneer je het spel weer speelt na het eventjes aan de kant te hebben gelegd, geeft het zeker wel genoeg plezier en ben je weer voor een tijdje zoet. Nintendo heeft Kirby weer op een leuke manier neergezet en dit spel is leuk voor zowel jong als oud.