Pokémon Sun & Moon Review

Hoewel ik stiekem een aantal Pokémon-generaties geleden vond dat het zo wel genoeg was, heeft Nintendo er net op tijd een geweldige draai aan gegeven. Pokémon Sun en Moon voelen allebei heel nieuw, maar tegelijkertijd ook weer heel erg vertrouwd.

Pokemon Sun en Moon spelen zit af op de Aloha-eilanden. Klinkt heel erg Hawaiiaans en dat is het eigenlijk ook. Hoewel het gebied natuurlijk niet echt bestaat, is de omgeving gebaseerd op Hawaii. Het is niets nieuws dat de Pokémonwereld wordt gebaseerd op de echte wereld, want zo waren Japan, New York en Frankrijk al eerder inspiratiebronnen voor de voorgaande games.

Een nieuw gebied en een nieuw avontuur, maar in grote lijnen is de game hetzelfde gebleven als de inmiddels bejaarde – maar oh zo geweldige games Red & Blue en de games die daarop volgen. Je begint nog steeds een avontuur zonder Pokémon en mag vrij ver op het begin een gras, water of vuur Pokémon uitzoeken.

Maar bij deze games gaat Nintendo een klein stukje uit haar comfortzone. Zo zijn er bijvoorbeeld geen Gyms meer die je in ieder stadje moet verslaan. Dit behoorde eigenlijk tot de kern van Pokémon, of nouja, ik heb dat altijd zo ervaren en nu is het weg. Een teleurstelling? Nee, eigenlijk niet eens. Het is vooral wennen. Het is juist goed dat de game wat minder voorspelbaar is. Een bijkomend voordeel: Je reist niet meer van stadje naar stadje naar stadje. Je wordt zeker nog wel gestuurd door de game, maar het is niet dat je voor lange tijd niet meer terug komt op één plek.

Maar wat er in plaats van de Gyms is gekomen? Zogeheten ‘Island Trials’. Dit zijn proeven die je moet doorstaan en zijn altijd een beetje anders. Het is geen kwestie van enkel een Pokémontrainer verslaan en je hebt ‘m gehaald, nee, het zijn echt proeven waarbij je dingen moet opsporen. De trials hebben allemaal hun eigen verhaal eromheen, maar ze zijn van belang bij de gehele storyline die je uitspeelt.

Maar natuurlijk vinden er nog steeds genoeg Pokémongevechten plaats waarbij de formule onveranderd is gebleven. Enkel de graphics zijn er wat mooier op geworden, waardoor het eigenlijk een stukje interessanter is om een battle in te gaan.

Al met al, een kei goed spel. Naast Blue, Crystal en X kan ik Pokémon Moon op mijn all-time-favourite-lijstje schrijven.