Rennen met Super Mario

22 maart was het zo ver: De release van Super Mario’s eerste smartphonegame! Voor Android gebruikers dan, want iOS gebruikers waren in december al voorzien.

Super Mario is mijn jeugd. Overal, maar dan ook echt overal speelde ik Super Mario Land op mijn Gameboy. Door deze game is mijn liefde voor Super Mario begonnen. Deze liefde werd voorgezet door Super Mario Land 2 voor de gameboy en eigenlijk alle Mario games die daarop volgden.

Dat er nu een Super Mario game te downloaden valt in de Play Store dat vind ik natuurlijk meer dan leuk. Toen de game eindelijk zijn release kreeg op Android, kreeg ik een melding van de Play Store (ik was erop geabonneerd – zo graag wilde ik ‘m!) en besloot ik hem meteen te downloaden.

Door de omgeving van de game voelt het aan als ieder andere Mario-platformer, maar de gameplay is toch wel heel anders. Je kunt niet zelf lopen/rennen, maar dat gaat automatisch. Waarschijnlijk dat de game daarom de naam Super Mario Run heeft gekregen. Het enige wat je moet doen is springen, door op de touchscreen te tappen. Nu ik dat zo zeg, klinkt dat heel simpel, maar makkelijk is anders!

De game draait vooral om timing en soms is dat nog best lastig. Een level halen is misschien niet het moeilijkste, maar zo veel mogelijk muntjes én alle roze muntjes halen in een level, dáár zit de uitdaging in.


De game is niet geheel gratis. De eerste drie levels kun je gratis (onbeperkt) spelen, maar om meer levels vrij te spelen moet je €9,99 betalen. Of dat erg is? Hell no, wanneer heb jij voor het laatst een Mario-game gekocht die regelmatig geüpdatet wordt? Precies. Maar of je het ’t waard vindt is een tweede: Je moet namelijk wel van Mario en deze afwijkende gameplay houden.