Clown Face review / recensie / spelregels / uitleg

Dit simpele maar hilarische spelletje is uitgegeven door White Goblin Games en is voor 3 tot 6 spelers.  Een spelletje duurt ongeveer 10 minuutjes en meedoen kan al vanaf 4 jaar!

clown-face-00001

Bij Clown Face is het de bedoeling dat je na het omdraaien van de 3e kaart zo snel mogelijk je handen legt op de juiste kleur en het juiste lichaamsdeel, hiermee win je de omgedraaide kaarten en win je uiteindelijk het spel.

In de doos vind je 5 clownskaarten met ieder een ander lichaamsdeel, 3 kleurkaarten en 66 kaarten die omgedraaid zullen gaan worden. Uiteraard vind je ook de spelregels, die niet zo duidelijk zijn als dat ik gewend ben van de spellen van White Goblin Games.

clown-face-00002

In het midden liggen de 5 blanco clownskaarten, namelijk een hoofd, linker- en rechtervoet, en linker- en rechter hand. Daarnaast liggen daar ook de 3 kleur kaarten; geel, rood en blauw.

De jongste speler is de hoofdclown en draait als eerste 3 kaarten om. Alle kaarten laten een lichaamsdeel zien en een kleur. De overige spelers moeten zo snel mogelijk een hand leggen op de juiste kleur en het juiste lichaamsdeel. De snelste speler krijgt de 3 kaarten die zijn omgedraaid en wordt de volgende hoofdclown. Heb je het fout? Dan moet je 1 kaart van jouw gewonnen kaarten aan de hoofdclown geven.

clown-face-00005

Als je de regels eenmaal goed door hebt is het simpel en toegankelijk. Wanneer je met alleen volwassenen speelt zul je binnen 10 minuten klaar zijn en er zeker een hoop lol aan beleven. Je zult versteld staan van hoe vaak je er naast zit of dat de andere spelers allang hun handen op de juiste kaarten heeft en jij nog zit te bekijken of het nou om de rechter of linker voet gaat.

Wat mij direct opviel is het ontwerp van de clowns. Zeker voor een spel vanaf 4 jaar verwacht je vrolijke, blije clowns. Ik vind deze clowns zelfs een beetje creepy! Het spel is dus minder aan te raden voor mensen met een fobie voor clowns. Wat me ook wat tegenvalt is het grote doosje in verhouding tot de kleine kaarten. Met een kleiner doosje zou het spel veel makkelijker ergens mee naar toe te nemen zijn.

clown-face-00006

Helaas ben ik niet in de gelegenheid om het spelletje uit te testen met kinderen vanaf een jaar of 4, maar ik verwacht dat zij zeker heel veel plezier hieraan zullen beleven. Ik vond het een leuk spelletje, maar zeker geen serieus spel. Wellicht dat het hier nog eens uit de kast kom na een avondje spelletjes spelen als het te laat is voor nog een groot serieus spel, of wanneer iedereen echt ontzettend melig is!