Hong review / recensie / spelregels / uitleg

Kruip jij in de huid van de drakenmeester en wil je het keizerrijk te veroveren? Of voel je je meer een keizer en wil je het keizerrijk juist beschermen?

Hong, het tegellegspel uitgegeven door White Goblin Games is een tactisch spel voor 2 spelers. Je bent ongeveer 20 minuutjes bezig, al is dat volgens de verpakking 30 minuten, en het is geschikt voor spelers vanaf 8 jaar.

Beide spelers hebben in dit spel een ander doel om te winnen. Ben jij de drakenmeester? Dan wil je het keizerrijk veroveren door de keizer te verslaan met Hongs, de tweekoppige draken. Als keizer zul je moeten proberen te voorkomen dat de drakenmeester veel Hongs maakt.

Hong - Bordspel Review - Bordspellen

In de doos vind je een speelbord wat aan twee zijden te spelen is, 70 Hong tegels om je draken op het bord mee te kunnen maken, 15 Hong fiches, deze kun je gebruiken bij de telling aan het einde van het spel. Daarnaast is er gelijk een mini-uitbreiding, namelijk “De grot van de zeven grootdraken”. Dit betreft een extra speelbord en de 7 grootdraak tegels. En uiteraard de spelregels in Nederlands en Engels.

Voor het spel begint kiest ieder zijn rol. Afhankelijk van het de zijde van het speelbord moet de drakenmeester een minimaal aantal Hongs maken op het bord om te kunnen winnen. Om de beurt zul je de Hong tegels op het bord gaan plaatsen totdat deze vol is. Ook de keizer legt Hong tegels op het bord en probeert deze zo neer te leggen dat de drakenmeester niet voldoende Hongs kan maken. Als het bord vol is tel je de aantal complete Hongs, die dus bestaan uit 2 koppen en minimaal 1 lijf deel, als je als drakenmeester het minimale aantal Hongs hebt behaald, heb je gewonnen. Zo niet dan heeft de keizer gewonnen.

Wanneer je speelt met “De grot van de zeven grootdraken” kan de lengte van de Hong je nog een extra actie geven, zoals het leggen van een extra tegel  of het juist verwijderen van een tegel.

Het spel is leuk bedacht en erg goed ontworpen. Er zijn weinig regels dus je kunt snel gaan spelen en daarbij duren de potjes niet lang, waardoor je makkelijk meerdere potjes achter elkaar kunt spelen. De mini uitbreiding geeft je nog wat extra uitdaging en wat meer mogelijkheden om de drakenmeester tegen te werken.

Alle Hong tegels zijn exact gelijk, dit is waarschijnlijk nodig om er altijd zeker van te zijn dat tegels passen, maar het maakt het spel minder spannend.

Ondanks dat het spel goed doordacht is, pakt het mij niet zo, ik vind het eerder eentonig dan uitdagend. Ergens heb ik het gevoel dat ik iets mis, of dat ik tot nu toe alle spelletjes “verkeerd” heb gespeeld waardoor de tactische mogelijkheden niet echt naar boven komen. Nu denk ik dat het erg leuk is om dit met wat jongere spelers te spelen, omdat het verhaal achter het spel goed is, zo kun je het voor hen spannend maken. Dus zoek je een spel wat je met je zoon, dochter, neefje of nichtje kunt doen? Dan denk ik dat je dit heel wat keren zult spelen. Zoek je meer diepgang en meer variatie, dan denk ik niet dat dit spel je dat gaat bieden.