Ubongo Fun & Go review / recensie / spelregels / uitleg

Niet erg lang geleden schreef ik deze review over Ubongo. Dit super snelle puzzelspel is er nu ook in een Fun & Go editie.

Ubongo Fun & Go review - Bordspellen Dit is het 2e Fun & Go spel wat White Goblin Games uitbrengt. Het bekende Ubongo is nu dus als reiseditie verkrijgbaar. Net als de “originele” versie kun je dit spel spelen van 1 tot 4 spelers. De leeftijd is bij deze versie 7+ en de speeltijd voor 1 spelletje is ongeveer 15 minuten.

Je krijgt bij dit spel 32 kaarten met in totaal 64 puzzelopdrachten, voor iedere speler een set van 8 puzzelstukjes en de spelregels.

Ubongo Fun & Go review - Bordspellen

Ok, minder spullen dus. Maar wat is er dan anders? Er is geen ronde spoor en je verzamelt geen punten door edelstenen te verzamelen. Ondanks dat er geen zandloper is, is er wel degelijk de tijdsdruk die het spel zo spannend maakt! Iedereen begint namelijk tegelijkertijd aan zijn puzzel, zonder dat je vooraf weet welke stukjes je moet gebruiken! Degene die als eerste klaar is roept “Ubongo!” en telt vervolgens hardop tot 20, dit is de tijd die er overblijft voor de andere spelers om de puzzel af te maken. Iedereen die binnen de tijd zijn puzzel weet op te lossen behoudt zijn puzzelopdracht. Wanneer je niet binnen de tijd was geef je het kaartje aan de persoon die als eerste “Ubongo!” riep. Wie na 8 ronden de meeste kaartjes heeft verzameld, wint!

Voor deze review heb ik ook de 1 speler variant geprobeerd. Dit kan op 2 manieren. Je zet een timer en probeert binnen 5 of 10 minuten zoveel mogelijk puzzels op te lossen, of je pakt bijvoorbeeld 10 puzzels en probeert deze zo snel mogelijk te maken. In beide varianten kun je dus je score bij houden en je eigen records proberen te verbreken. Grappig om alleen te doen, maar het mist toch de spanning van het spelen met meerdere spelers.

Het is extra leuk dat je niet weet welke puzzelstukjes je moet gebruiken om jouw puzzel op te lossen. Gelukkig zijn er voor iedere puzzel minimaal 3 oplossingen. Deze variant geeft in mijn ogen een meer eerlijkere winnaar, wie het snelste is zal de meeste kaartjes verzamelen en dus winnen.

Ubongo Fun & Go review - Bordspellen

Het hardop tellen wil nog wel eens vergeten worden na het roepen van “Ubongo!” waardoor de andere spelers meer tijd hebben.  Ook vind ik de puzzelstukjes niet zo heel erg mooi in elkaar passen. Omdat alles kleiner is, zo ook de puzzelstukjes, denk ik dat de moeilijkheidsgraad omhoog gaat wanneer je grote handen hebt. Het is gewoon net allemaal wat minder handzaam zeg maar.

Zoals White Goblin Games zelf eigenlijk al zegt, door het kleinere doosje is het spel makkelijk mee te nemen, al vind ik het voor op reis toch nog wel een redelijk formaat hebben. Ubongo Fun & Go geeft wat minder variatie dan het “gewone” spel maar is ten opzichte van de eerdere versie ideaal mee te nemen op reis. De regels zijn nog altijd erg makkelijk en staan duidelijk beschreven. Hier thuis zal echter vaker de grote variant op tafel gezet worden.

Dit bordspel heb ik ter review mogen ontvangen van White Goblin Games.