Genius: een goede serie of niet? - PinkGraphics

E=mc²

Genius is een, als we de posters mogen geloven, een drama over Einstein. National Geographic zend de serie op dinsdag uit op de televisie. Ik had nog niets aan informatie over de serie, geen trailers of stills. Alleen de poster in het bushokje die me erop attendeerde dat er wel eens een interessante serie uit zou kunnen komen.

Ik had niet echt specifieke verwachtingen bij deze film, behalve dan dat dit toch wel een redelijk intelligente serie zou moeten zijn. Het gaat immers over het leven van Einstein, een van de grootste natuurkundigen die deze wereld hebben bewandeld. Je verwacht toch ook van National Geographic dat ze zo’n serie pas uitzenden als het verleden wat geschetst word redelijk accuraat is en daar hoort zeker een hele slimme professor bij!

Nu heb ik absoluut niets tegen seks op tv. Ik ben zelf gek op series als GoT, waarin toch best wel eens een paar borsten of billen voorbij komen huppelen. Toch vind ik het niet gepast als binnen vijf minuten Einstein overspel pleegt met z’n assistente om vervolgens te zeggen dat monogamie is opgelegd door de autoriteit. Kijk, ik snap dat dit een dramaserie is en blijkbaar heeft elke serie tegenwoordig een goeie beurt nodig om als pilot verkocht te kunnen worden aan een zender. Maar moet dit nu echt? Ik vond het compleet overbodig, het voegt niets toe aan dit verhaal. Het enige effect dat dit heeft is dat Einstein voor mij als kijker de status van een pretentieuze eikel krijgt. Het klinkt allemaal heel spannend en slim hoor. Maar iedere kleuter die een beetje verstand heeft van de zaken die er om zich heen afspelen zou tot een soortgelijke conclusie kunnen komen.

Genius: een goede serie of niet? - Multimedia Series

Als in de credits verschijnt dat de serie gebaseerd is op een boek in plaats van het leven van Einstein begint het me al helemaal te kriebelen. Deze man heeft zoveel betekend voor onze maatschappij en toch was dat duidelijk niet interessant genoeg om een serie op te baseren. De serie is gebaseerd op een boek! Toen bleek dat het om een biografie ging heb ik mezelf toch maar even aangespoord om normaal te doen en deze serie, net als alle andere series die ik kijk, een eerlijke kans te geven om een plekje te bemachtigen in mijn weekplanning.

Ik krijg weer wat respect voor Genius als ik erachter kom dat we in een flashforward zaten. Tot ik zie dat Einstein ook toen hij student was nogal een klootzak was. Hij is respectloos en hij komt eigenlijk gewoon over als een narcist met een wel heel groot probleem met autoriteit en egocentrisme. Zinnen als “Dat bedoel ik natuurlijk niet letterlijk, iedereen weet dat…” klinken gewoon uit de hoogte. Nee Einstein is niet echt een lovable character, noch interessant genoeg om te volgen.

Jullie hadden het al in de gaten, ik ga Genius niet volgen.

Comics zijn zeg maar echt mijn ding