Machi Koro review / recensie / spelregels / uitleg

Voor mijn eerste post heb ik gekozen voor het spel Machi Koro van White Goblin Games. Het is een spel van 2 tot 4 spelers met een aanbevolen leeftijd van 7+. Één potje duurt volgens de doos 30 minuten en dit komt aardig overeen, afhankelijk van hoeveel spelers er daadwerkelijk spelen. Het spel is in 2015 genomineerd geweest voor Speelgoed van het jaar. Inmiddels zijn er ook al 2 uitbreidingen te krijgen.

Machi Koro Review + WINACTIE - Bordspellen Winacties

In dit spel ben je de burgemeester van een nieuwe stad; Machi Koro. Je begint het spel met 3 muntjes en 2 startkaarten; een bakkerij en een graanveld. Deze kaarten geven je inkomsten zodat je extra gebouwen kunt kopen vanuit de voorraad en aan jouw stad kunt toevoegen, waardoor je weer extra inkomsten zult ontvangen.  Je wint het spel door de 4 bezienswaardigheden te bouwen.

In de doos vind je de 15 verschillende gebouwkaarten, 4 verschillende bezienswaardigheden, 2 start gebouwen, 2 dobbelstenen, muntjes in verschillende waardes, 2 blanco kaarten en uiteraard de spelregels in het Nederlands.

In jouw beurt gooi je de dobbelsteen en je worp bepaalt vervolgens welke gebouwen actief worden. Omdat de gebouwkaarten er in verschillende soorten zijn, kan het gebeuren dat je in jouw beurt munten aan de andere spelers moet betalen of dat je juist munten in de beurt van iemand anders krijgt. Sommige kaarten leveren alleen munten op als je ook in het bezit bent van een ander type kaart, dus het is slim om goed te kijken welke gebouwen je koopt uit de voorraad.  Na het afwerken van de actieve gebouwen komt de bouwfase en mag je 1 nieuw gebouw of bezienswaardigheid bouwen. Daarna is de volgende speler weer aan de beurt.  Naarmate je stad groeit, groeien ook je inkomsten, waardoor je stad nog harder groeit. Hoe het op het begin onmogelijk lijkt om de duurste bezienswaardigheid te bouwen, kan het zijn dat je op het einde ineens meer dan genoeg munten hiervoor hebt.

Het grootste pluspunt is dat het spel weinig regels heeft. Je bent dus snel aan het spelen. Doordat de beurten vrij kort zijn en jij ook munten kan krijgen in de beurt van de ander blijf je betrokken bij het spel.  De vormgeving van het spel is erg leuk gedaan, misschien een tikkeltje kinderlijk, maar persoonlijk vind ik dat dit juist goed past bij de eenvoud van het spel zonder dat het kinderachtig wordt. Daarnaast ben je vooral bezig met je eigen stad en niet zozeer met de ander dwarsbomen, iets wat ik zelf heel fijn spelen vind. Het spel is zowel met 2, 3 als 4 spelers erg leuk! Inmiddels heb ik al heel wat spelletjes Machi Koro gedaan en het verveeld nog steeds niet, het is dus ook nog eens erg verslavend!

Voor mijn gevoel is er een winnende combinatie van kaarten waardoor je vrij zeker bent van de winst. Het toevoegen van een van de twee uitbreidingen belooft meer speelplezier en meer variatie, dus dat zou dit op moeten lossen.  Een ander minpuntje is dat je een redelijke tafel moet hebben om het met 4 spelers te spelen. De voorraad met gebouwkaarten is redelijk groot en zeker als de steden groeien heb je per speler best wel wat ruimte nodig om alles overzichtelijk weg te leggen. Als er dan ook nog drinken en wat lekkers op tafel staat is het al snel vol!

Een echte aanrader en een ontzettende leuke en toegankelijke toevoeging aan iedere spellencollectie.  Wat mij betreft is de nominatie voor Speelgoed van het jaar 2015 meer dan terecht en had dit spel die prijs zeker moeten winnen!

Win een exemplaar van Machi Koro!

Van White Goblin Games mag ik een exemplaar van het spel weggeven! Om kans te maken moet je PinkGraphics en White Goblin Games liken op Facebook. Als je dit hebt gedaan moet je onder dit artikel een reactie achterlaten; vergeet niet je e-mailadres in te vullen! Succes!

Dit bordspel heb ik ter review mogen ontvangen van White Goblin Games.