Yoshi’s Woolly World Review

Gezien mijn liefde voor Nintendo(games) zal het je vast heel erg verbazen dat ik nog nóóit een Yoshispel heb gespeeld. Terwijl het schattige groene dinootje de harten aan het stelen was van duizenden gamers, hield ik me meer bezig met het redden van de Prinsessen Peach en Zelda, scheurde ik rond in een kart of was ik mijn Pokémon aan het trainen.

Natuurlijk ken ik Yoshi wel heel goed, want na zijn eerste verschijning in Super Mario World (1991) is hij bijna niet weg te denken uit de meeste Mariospellen. Ik vind Yoshi een ontzettend leuk personage en Nintendo zou Nintendo niet zijn zonder Yoshi, maar zijn eigen spellenseries hebben mijn aandacht eigenlijk nooit heel erg getrokken. Tot nu, want de schattigheid van Yoshi’s Woolly World voor de Wii U valt niet te negeren.

yoshis-woolly-world-wii-u_260979

Ik weet niet of het aan mij ligt of dat het een meisjesding is, maar als ik iets schattigs zie, dan verschijnt er een dikke grijns op mijn gezicht en floept er soms een heel onschuldige “aaawhh” uit. Dit maak ik niet heel vaak mee met games, maar toen ik de eerste beelden zag van Yoshi’s Woolly World kwam die grijns dus naar voren. En dan weet je het al: Dit spel moet gespeeld worden.

Yoshi knuffelen

Wanneer je dit spel opstart gaat er echt een wollige wereld voor je open. Het gehele spel is gemaakt van wol: de vijanden, de levels en zelfs Yoshi zelf! Dit zorgt ervoor dat het hele spel een heel schattige look-and-feel heeft. Yoshi is zó schattig dat je hem wilt knuffelen (en dit kan ook écht, met de wollen Yoshi amiibo!). Maar het thema wol is niet alleen leuk voor het oog, het thema wordt ook gebruikt voor verschillende functies in het spel. In sommige levels zitten geheime plaatsen en deze zijn bijvoorbeeld verstopt door een lus. Yoshi kan aan deze lussen trekken en zo nieuwe gebieden van levels ontdekken!

yoshis+woolly+world+windmill+screenshot

Bolletjes gooien

Wanneer je vijanden opslokt, veranderen ze in bolletjes wol. Deze kan je gebruiken om andere vijanden mee te verslaan en om nieuwe platforms te maken waar je vervolgens op kun springen. Geen vijanden in de buurt, maar wel vrienden? Pak er een controller bij en laat je vriend(in) meedoen. Je kunt je medespeler opslokken zodat hij/zij ook verandert in een bolletje wol die je vervolgens weer kan wegschieten. Zo kun je ook op plekken komen waar je in je eentje niet kunt komen. Teamwork!

Vette moves

Alle moves die Yoshi in de vorige games had, zijn weer terug. Yoshi kan flutterjumpen om op hogere plekken te komen, maar deze move brengt Yoshi ook horizontaal erg ver! De ground pound is ook terug. Yoshi verandert in een hamer en ramt keihard op de grond! Hiermee kan Yoshi balken in de grond pummelen die extra plekken kunnen vrijspelen in een level, maar ook zware/sterke vijanden verslaan! En Yoshi kan dus weer “eieren” schieten. Of nouja, bolletjes wol dus. Deze hebben dezelfde functie als de eieren, maar geven een leuk wollig effect weer. Wat ook leuk is: Wanneer Yoshi begint met rennen, veranderen zijn benen in wieltjes. How cute!

yoshis_woolly_world_run

Maak het zo uitdagend als jij wilt

Het spel oogt op het eerste gezicht niet heel moeilijk. En dat is het ook niet, maar je kunt het zo uitdagend maken als je zelf wilt. Wil je enkel gewoon de levels doorlopen? Plezier gegarandeerd. Wil je het spel 100% uitspelen? Dat kun je jezelf uitdagen door in ieder level alle verzamelvoorwerpen te verzamelen, zoals vijf bloemen per level en vijf garen wol per level. De garen wol hebben een hele leuke toevoeging, want als je deze verzamelt kun je andere kleuren Yoshi vrijspelen. Ook kun je kristallen verzamelen waarmee kun je bepaalde badges (power ups) kunt kopen. Al deze dingen verzamelen is niet zo makkelijk als het lijkt, want je moet elk level goed uitpluizen en ieder hoekje inspecteren of er niet iets verborgen zit. Zo merk je dat de levels uitgebreider zijn dan dat je op het eerste gezicht misschien dacht.

Net vertelde ik dat je door het verzamelen van garen wol verschillende kleuren Yoshi kan vrijspelen, maar dit kan ook door bepaalde amiibo te gebruiken! Zie de video hierboven. Hoe leuk is dat?!

Yoshi’s Woolly World is naast schattig gewoon een heel leuk spel om te spelen. Het bevat uren speelplezier en in een level zitten zoveel geheime plekjes dat je niet snel uitgekeken raakt op een level. Het bevat genoeg verzamelvoorwerpen om je verzamelwoede mee te stillen. En als je niet van verzamelen houdt dan blijft een level nog steeds interessant door alle schattige indrukken om je heen.

Psst.. er staat op dit moment een winactie online waarbij je dit spel kunt winnen. Klik hier!