Je eigen bedrijf: de administratie

In 2012 besloot ik deze website te starten en te gaan bloggen over dingen die ik leuk vind. Tot mijn grote verbazing sleepte ik in 2013 mijn allereerste betaalde opdracht binnen. Dat was op dat moment helemaal nieuw voor mij; ik blogde immers puur als hobby en had nooit de insteek of überhaupt de gedachte dat ik er iets mee kon verdienen. Langzaam stroomden er meer betaalde opdrachten binnen en maakte ik kennis met het sturen van facturen en het bijhouden van mijn administratie.

Goed met cijfertjes

In 2015 maakte ik van mijn hobby officieel mijn werk en begon ik mijn eigen bedrijfje. Dit betekende ook dat ik mijn administratie iets professioneler wilde aanpakken. Nu heb ik het geluk dat ik erg goed ben met cijfertjes; wiskunde en economie behoorden vroeger op school tot mijn favoriete vakken. Dat komt natuurlijk hartstikke goed van pas als je je eigen bedrijfje begint en je besluit het boekhouden niet uit te besteden.

Handmatige boekhouding

Tot op de dag van vandaag doe ik het nog steeds handmatig. M’n kasboek in Excel, alle facturen in een mooie mappenstructuur op mijn laptop en alle uitgaven (facturen, bonnetjes) ook mooi in een mapje. Facturen die ik stuur, maak ik zelf op in InDesign en ik houd bij welke er wel en niet betaald zijn.

Boekhoudprogramma

Hoewel ik het niet erg vind om dit allemaal te doen, is mijn manier van werken wel foutgevoelig en kost het best wel eens wat tijd. Naast mijn baan als grafisch vormgever en als mama van een zoontje van één, houd ik al niet heel erg veel tijd over. Dus ik ben toch aan het overwegen om mijn administratie op een andere manier aan te pakken. Echt uitbesteden zou ik nooit doen, maar het zelf regelen door middel van een boekhoudprogramma zou mij enorm veel tijd schelen én maakt het voor mijzelf een stuk overzichtelijker. Voor een relatief klein bedrag per maand kan ik zo wat extra vrije tijd kopen. Dat klinkt eigenlijk best wel lekker.

Het bijhouden van mijn eigen administratie is mij altijd goed af gegaan; ik ben nooit de fout in gegaan en zelfs toen ik uit de steekproef van de Belastingdienst kwam, zag alles er netjes uit. Dat wist ik natuurlijk al, maar die extra bevestiging is altijd fijn. Maar ondanks dat deze manier werkt voor mij, zou ik een beginnende ondernemer aanraden om vanaf moment één met een boekhoudprogramma te werken. Of je nou een winkel begint, een webshop of diensten verkoopt, als je administratie direct in orde is, hoef je je er nooit zorgen om te maken.