In mijn hele leven ben ik 8 keer verhuisd, waarvan 6 keer sinds mijn achttiende. Dus dat ik ervaringsdeskundige ben in verhuizen, moge wel duidelijk zijn. Nu ben ik geen klusprinses, maar ik kan dingen plannen en regelen als de beste. Of het nou om huur of koop gaat, ik weet wat er allemaal bij komt kijken. Het is in beide gevallen een hele bevalling.

Aanvragen van Internet

Één van de terugkerende dingen is het aanvragen van internet. Niet het leukste onderdeel als je het mij vraagt. Het aanvragen zelf is heel gemakkelijk, maar met het uiteindelijk verkrijgen van internet heb ik al diverse keren problemen gehad. Nu ook weer, maar daar kom ik straks bij.

Stabiele verbinding

Mijn vorige woning was één en al luxe: zonnepanelen, vloerverwarming, géén gasaansluiting, mooi licht binnen, driedubbel glas, ruime kamers, twee wc’s en: glasvezel! Dat betekent super snel internet en een hele stabiele verbinding. Het aanvragen van glasvezel internet is onwijs gemakkelijk. Ik heb een jaar in dit appartement gewoond en dus een jaar kunnen genieten van het snelste en stabielste internet wat ik ooit heb gehad.

Luxe inleveren

Verhuizen naar een koophuis is een upgrade an sich, maar ik moest hiervoor wel een heel klein beetje luxe inleveren. Yes, ik moest afscheid nemen van mijn glasvezelverbinding. Door de glasvezelcheck van KPN kwam ik erachter dat er op de nieuwe locatie geen glasvezel is aangelegd. Balen! Ach ja, het is niet anders. Ik besloot dit keer daarom te kiezen voor de allergoedkoopste provider, puur omdat ik ervan uit ging dat dat ook gewoon goed moest zijn. Maar niets is minder waar.

Zit de stekker er wel in?

Mijn modem kreeg ik netjes thuisgestuurd en heb ik zonder problemen aangesloten. Ik heb dit een stuk of 5 keer eerder gedaan, dus dat is voor mij appeltje-eitje. Na het aansluiten was er toch iets mis: ik kreeg geen verbinding met het internet. Raar. Had ik dan tóch iets fout gedaan? Ik heb de handleiding erbij gepakt en alles opnieuw gedaan, maar het eindresultaat bleef hetzelfde. Dat was het moment dat ik de klantenservice belde. Ik legde de situatie uit én ik benoemde het feit dat ik bekend ben met het aansluiten van internet. Maar de dame van de klantenservice durfde de vraag alsnog te stellen: “Zit de stekker er wel in?”.

Anderhalve maand wachten

Na iedere stap samen met de klantenservice te zijn doorlopen, kwam ze tot de conclusie: “Het internet doet het niet.” Goh. Dat was dus een half uur van mijn tijd. De dame aan de telefoon zei dat ik een link via SMS toegestuurd zou krijgen waarmee ik een afspraak kon maken met de monteur. Ik vraag nog voor de zekerheid na of de monteur ook ’s avonds of in de weekenden beschikbaar is, want overdag wordt voor mij lastig. Ja hoor, dat kan. Geen enkel probleem.

Ik opende de link en bekeek de data waarop ik een afspraak kon plannen. Maar tegen de belofte in en tot mijn grote verbazing kon ik niet kiezen voor avonden of weekenden. De eerste beschikbare datum lag ergens in eind november op een doordeweekse dag. Dat ging voor mij niet lukken. De eerstvolgende datum die voor zowel mij als de monteur zou schikken, was 12 december. Dat lijkt op het moment van lezen misschien niet ver weg, maar op het moment dat ik de afspraak maakte was het 4 november. Dat betekent dat ik inmiddels al meer dan een maand wacht op mijn internet. Natuurlijk heb ik nog contact gehad met de provider om zowat te eisen dat de monteur een keer ’s avonds komt, zoals ze hadden beloofd, want geen internet hebben is verrekte lastig als je internet nodig hebt voor je werk en blog. Maar geen begrip, geen hulp, helemaal niets. Sterker nog: ik heb gezegd dat ik graag wil overstappen naar een andere provider, maar ik kreeg te horen dat dit niet meer kon omdat ik ergens in oktober mijn internet al had aangevraagd en mijn twee weken bedenktijd al waren verstreken. Thanks voor de flexibiliteit, T-Mobile.

Moraal

Moraal van het verhaal? Ga alsjeblieft niet voor de goedkoopste provider óf check eerst de recensies van de klantenservice. Dit kan bijvoorbeeld op Facebook. Vraag ook in je omgeving na waar men een goede ervaring mee heeft en hoe lang het gemiddeld duurt voordat een eventueel probleem is opgelost. Kun je een glasvezelabonnement nemen, doe dit dan zeker! Snel en stabiel internet is -zeker tegenwoordig- zó veel waard.

Dit is een samenwerking.