De creatieve industrie

De creatieve industrie, hoe zit het in elkaar? Hoe ziet de productie van een tv-show eruit, hoe werkt de marketing van een festival? Al dit ga ik in vier jaar tijd leren, in ieder geval dat hoop ik.

Sinds 1 september ben ik begonnen aan de opleiding Creative Business. De opleiding is redelijk nieuw, zo is dit het tweede jaar dat ze de opleiding onder deze naam aanbieden. Twee jaar geleden was het nog Media en Entertainment management.

De opleiding

Tijdens de eerste periode van dit schooljaar kwamen we gelijk in contact met een opdrachtgever. Vanwege gevoelig informatie zal ik de naam van het bedrijf en evenement niet noemen. De opdrachtgever kwam met een probleem waar wij een creatieve oplossing voor moesten vinden. Het probleem was dat een van hun evenementen elk jaar steeds minder aanmeldingen en bezoekers kregen.

Van tevoren moesten we groepjes maken en samen met dat groepje moest je een twee concepten bedenken en uitwerken. Wij hadden uiteindelijk twee kleine promotiefilmpjes gemaakt die we dan ook moesten presenteren aan de opdrachtgever.

In de tweede periode ging weer te werk in een groepje, samen koos je zelf een evenement. Het uiteindelijke doel was het creëren van een poster. Voordat je de poster kon maken moest er een onderzoek gedaan worden, zo konden we weten welke elementen er in de poster moesten komen en hoe ze er uit moesten zien. Wij hadden uiteindelijk voor het International Film Festival Rotterdam gekozen. Het onderzoek en de poster is volledig vanuit ons, er is nooit contact geweest met het evenement.

Ik zit nu twee weken in periode drie, in deze periode moeten we uiteindelijk met een groepje twee video’s maken voor een online platform. De periode werken we net zoals in de eerste periode samen met een opdrachtgever. Ik zit nu nog in de onderzoeksfase, maar we werken al snel door naar het eindproduct.

Wat anders is aan de opleiding vergeleken met andere opleidingen is dat wij geen tentamens hebben. We hebben ook geen boeken. Onze studiepunten krijgen wij door drie projecten per periode te maken.

Toekomst

Dit jaar is onderverdeeld in vier periodes, de vierde periode van dit jaar gaat over de marketing van een artiest.

Voor volgend jaar krijgen we alleen te weten dat het jaar onderverdeeld is in twee semesters, wat we die semesters gaan behandelen wordt dan pas bekend.

In het derde jaar gaan we stagelopen, en in het vierde jaar gaan we aan onze scriptie werken. Wat we in de volgende jaren precies gaan doen is niet bekend en kan zelfs nog gaan veranderen, want dit is eenmaal een creatieve opleiding.

Ben ik klaar na vier jaar? Met deze opleiding wel ja, maar ik wil zelf verder. Je kan namelijk met een diploma voor deze opleiding overal terecht. Je hebt namelijk in vier jaar tijd veel ervaring opgedaan en informatie gekregen over management, av-productie en grafische programma’s.

Ik wil na deze opleiding muziek management gaan studeren, want muziek is altijd mijn passie geweest.

Maar voor nu ga ik verder werken aan mijn opdracht die over anderhalve week af moet zijn.