G.U.B. – Wie klein is moet slim zijn!

Wat is het?

GUBS kreeg ik van twee van mijn excollega’s toen ik stopte bij mijn toenmalige baas. Dus allereerst wil ik hun graag bedanken voor dit razendsnelle kaartlegspel. Het is uitgegeven door de altijd fantastische White Goblin Games. Geschikt voor 2 tot 6 spelers en vanaf het 8ste levensjaar te spelen.

Wat zit er in de doos?

In de doos zit een uitgebreide speluitleg (er zitten nogal wat verschillende kaarten in de doos) per categorie en per kaart. Verder zitten er alleen nog de 70 speelkaarten in de doos.

Spelverloop

De bedoeling is dat je de meeste GUB’s (beschermd en onbeschermd) open voor je hebt liggen aan het einde van het spel. Een GUB is een uiterst grappig beestje wat op sommige van de kaarten staat.

De kaarten worden door elkaar geschud zonder de letterkaarten (op deze drie kaarten staan de letters G, U en B). Iedere speler krijgt één GUB open voor zich op tafel en drie kaarten op hand. Hierna worden de G, U en B kaart door de stapel heen geschud. Hierna gaat het spel pas echt beginnen. In je beurt doorloop je de volgende 3 stappen:

1) Trek een kaart. Je kan ervoor kiezen om geen kaart te trekken, maar dit  mag niet twee beurten achtereenvolgend gebeuren. Dit is het eerste wat je dus doet in je beurt!

2) Speel zoveel kaarten als je wilt uit je hand. Je bent tot niets verplicht, enkel wanneer je een gebeurteniskaart trekt moet deze DIRECT gespeelt worden.

3) Aan het einde van je beurt mag je niet meer dan 8 kaarten op hand hebben. Heb je er meer, dan moet je hier dus van af. Je zult dan kaarten af moeten leggen (en dus weg moeten gooien).

Het spel is afgelopen als uit de pakstapel alle drie de letterkaarten zijn getrokken die samen het woord GUB vormen. Op dat exacte moment, dus middenin een speler zijn of haar beurt, worden de GUB’s die voor iedereen liggen geteld. De persoon met de meeste GUB’s wint het spel.

De kaarten

Zoals je aan de speluitleg vast al wel doorhad zijn er verschillende soorten kaarten die je kunt trekken. Er zijn zelfs zoveel verschillenden dat ik ze hier niet allemaal uit ga leggen. Wat ik wel ga doen is een korte beschrijving geven van de verschillende categorieën waarin je kaarten kunt trekken zodat dit spel iets duidelijker word en wat makkelijker om te begrijpen als je de kaarten niet zelf in handen hebt kunnen krijgen.

GUBkaarten: Hierop staan dus die grappige beestjes.

Barricadekaarten: Hiermee kun je een onbeschermde GUB beschermen.

Gebeurteniskaarten: Deze kaarten gelden voor iedereen en moeten zoals al eerder vernoemd gelijk gespeeld worden als ze worden getrokken. Vaak betekenen deze kaarten nare dingen voor onbeschermde GUB’s

Gevaarkaarten: Met dit soort kaarten kun je GUB’s stelen van de andere speler(s).

Valkaarten: Hiermee kun je een of meerdere GUB’s vangen. Gevangen GUB’s tellen niet mee voor de eindtelling en zijn dus niets waard als je de val niet kunt opheffen.

Werktuigkaarten: Hier kun je GUB’s mee uit hun vallen redden. Zodat ze weer meetellen aan het einde van het spel.

Onderbrekingskaarten: Deze kaarten bieden meestal als bescherming op het moment dat je GUB’s worden aangevallen door een andere speler. Je mag deze kaarten dan ook op ieder gewenst moment gebruiken (ook buiten je eigen beurt).

En als vlag op de vuurpijl is er ook nog een joker. Deze mag gebruikt worden als werktuig-, onderbreking- of gevaarkaart.

Pluspunten

Ik ben persoonlijk een enorm fan van spelletjes die makkelijk mee te nemen zijn en daar is GUB’s zeker een leuk voorbeeld van. Wat ik ook een groot pluspunt vind is de originaliteit en de fantastisch grappige kaarten. Zo is iedere kaart grafisch erg mooi weergegeven en staat er ook nog eens een grappig kort tekstje op!

Minpunten

Als je het spel vaker speelt word je wat voorzichtiger, waarmee ik wil zeggen dat je aan het begin minder happig bent om je GUB’s open te leggen. Er zijn immers nog zo veel “pestkaarten” waar je het slachtoffer van kunt worden. Het begin verloopt daardoor met meer ervaren spelers wat stroef, maar het einde word er zeker niet minder spannend van!