Hoe krijg je gratis producten & spullen met je blog?

Dat is een vraag die door beginnende bloggers wordt gesteld. En dat is logisch, iets gratis krijgen is natuurlijk leuk. Máár.. ik vind zelf dat dit niet de reden mag zijn om een blog te beginnen. Wil je gratis spullen krijgen, omdat dit inhoudelijk iets toevoegt aan je blog? Lees dan verder.

rimmel_sweetie_crush_collectie-0246

Zorg dat je een mooi aantal unieke bezoekers per maand hebt

Eigenlijk hetzelfde als met geld verdienen met bloggen: Het draait voor een groot deel om je bezoekers. Wil je gratis spullen voor je blog? Dan moet jouw blog qua inhoud én bezoekers interessant genoeg zijn voor de bedrijven die jou eventueel iets kunnen sturen. Klik hier om te lezen hoe je meer bezoekers kunt krijgen.

Schrijf kwalitatief goede en eerlijke reviews

Bewijs jezelf eerst door zelf eens wat spulletjes te kopen en te reviewen. Test je gekochte producten uit, maak mooie en duidelijke foto’s en schrijf er een goede en eerlijke review over. Wanneer een bedrijf of pr bureau dit leest en onder de indruk is, is de kans groter dat je in aanmerking komt om een (gratis) product te ontvangen in ruil voor een review.

Oké, nu je de basisdingetjes hebt gehad gaan we eens kijken hoe we nou echt gratis producten kunnen ontvangen.

Een webshop vraagt om een samenwerking

Als actief blogger ontvang je vast weleens mailtjes van een webshop die een samenweking met je wilt aan gaan. Dit overkomt je als je blog interessant is en als je aardig wat bezoekers hebt. Eigenlijk als de dingen die ik hierboven heb genoemd in orde zijn, is de kans groot dat een webshop contact met jou opneemt en vraagt om een samenwerking. Soms heb je de keuze uit wat voor samenwerking (advertorial, winactie of review). Als je op dat moment kiest voor een review, krijg jij een mooi product thuisgestuurd in ruil voor een review.

Aanmelden bij een PR Bureau

Als je aangemeld staat bij een PR bureau, kan je zo nu en dan een persbericht ontvangen over een nieuw product. Vaak hebben PR bureau’s testproducten beschikbaar die ze op kunnen sturen naar kranten, tijdschriften, websites, enzovoorts. Dus ook naar bloggers! Maar.. Hoe meld je je bij een PR bureau aan?

Neem contact op met een PR bureau
Zoek op Google naar PR bureau’s van merken waarvan jij misschien weleens een product zou uit willen testen. Neem vervolgens contact op met het PR Bureau in kwestie. Bel ze of stuur een net mailtje. Vertel in het mailtje wie je bent, hoe je blog heet, waarover je schrijft, het aantal unieke bezoekers per dag van je blog, de doelgroep en je contactgegevens. Vraag vervolgens of ze je op de perslijst willen zetten. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Je blog moet er klaar voor zijn!
Neem echter alleen contact op met een PR bureau wanneer jij zelf vind dat jouw blog er klaar voor is! Sommige PR bureau’s zetten blogs met minder dan 10.000 unieke bezoekers per maand niet eens op de perslijst. Daar is natuurlijk niets mis mee, met zo veel aanmeldingen moet je soms selectief zijn. Zorg er daarom voor dat jouw blog eruit springt.

En? Ben je op de perslijst gezet? Gefeliciteerd! Het spreekt nu nog niet voor zich dat je gratis producten gaat ontvangen, maar het begin is er.

Gratis producten aanvragen
Zodra je op een perslijst staat, ontvang je zo nu en dan persberichten. Heb je een persbericht ontvangen over een product dat je interessant vindt? Stuur een mailtje terug en vraag of er nog testproducten beschikbaar zijn. Ook hier geldt: Nee heb je, ja kun je krijgen. Lees overigens het persbericht wel goed door, want soms staat er in het bericht zelf al vermeld of er testproducten zijn. Zo makkelijk is het eigenlijk! Houd er wel rekening mee dat de meeste testproducten naar grote magazines gaan en naar de grootste bloggers. Dus het kan voorkomen dat je als kleinere blogger ernaast grijpt.

Reviewen maar!
Heb je het product ontvangen? Test het product uitgebreid uit. Maak er foto’s van en schrijf er vervolgens een eerlijke review over. Staat de review online? Stuur het linkje van het artikel naar het PR bureau waarvan je het product hebt ontvangen. Vraag wat ze ervan vinden: Feedback is heilig!

Als je in aanmerking komt voor gratis producten, word niet te gierig. Ga niet op alle persberichten in, vraag alleen naar producten die bij jou en je website passen. Iets gratis ontvangen is natuurlijk hartstikke leuk, maar begin geen blog alleen om dit te bereiken.