Qwixx review + winactie!

Qwixx is een simpel en kleurrijk dobbelspel wat altijd tussendoor kan en wat je blijft spelen! Scoor jij de meeste punten?

qwixx-00001kopie

Dit kleurrijke dobbelspel is voor 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar. Qwixx is uitgegeven door White Goblin Games. Naast de standaard versie die ik nu review, is er een deluxe versie beschikbaar, waarbij het papieren scoreblok is vervangen door uitwisbare bordjes. Daarnaast zijn er nog varianten op de scoreblokjes te verkrijgen en is er ook een Qwixx kaartspel. Een spelletje duurt ongeveer 10 tot 15 minuutjes, maar je bent er zo een hele avond mee bezig.

Bij Qwixx dobbel je met de dobbelstenen en probeer je zoveel mogelijk kruisjes op je scoreblok te zetten. Hoe meer kruisjes in dezelfde kleurenserie, hoe meer punten!

In het doosje tref je 6 dobbelstenen in 5 verschillende kleuren aan, een scoreblokje en de Nederlandse spelregels.

qwixx-00006kopie

Wanneer je aan de beurt bent gooi je de 6 dobbelstenen. De totale waarde van de 2 witte dobbelstenen mag door iedere speler afgekruist worden in een kleurenrij naar keuze. Alleen als je aan de beurt ben mag je daarnaast tevens de waarde van 1 witte en 1 gekleurde dobbelsteen afkruisen in de rij van de kleur van de dobbelsteen. Je mag zelf kiezen of je 1 van deze 2 waardes, of beide, of misschien wel helemaal niets aankruist. Wanneer je er voor kiest om niets te kruisen, of wanneer je worp geen mogelijkheid geeft om iets af te strepen, moet je een “mislukte worp” aankruisen. Wanneer iemand het laatste getal in een kleur aankruist, en dit is minimaal het 5e kruisje in de rij, wordt de rij gesloten.  De gekleurde dobbelsteen wordt dan uit het spel gehaald en er kunnen geen kruizen meer gezet worden in deze kleurenserie. Het sluiten van de rij levert je een extra kruisje op. Wanneer er 2 rijen zijn gesloten of wanneer iemand 4 x een “mislukte worp” heeft gehad eindigt het spel direct. Voor de puntentelling wordt er gekeken naar het aantal kruisjes per kleur en de minpunten voor de aangekruiste mislukte worpen. Verrassend, maar de speler met de meeste punten wint!

Net zoals in mijn eerdere reviews is ook dit een simpel en snel te leren spelletje. Een potje duurt zoals gezegd zo’n 10 minuutjes, dus even snel een spelletje Qwixx tussendoor kan eigenlijk altijd! Erg handig is dat het doosje lekker klein is, ideaal dus om mee te nemen in bijvoorbeeld de trein. Kun je het dekseltje mooi gebruiken om in te dobbelen, raak je de dobbelstenen ook nog eens niet kwijt!

qwixx-00003kopie

Wanneer je, net als ik, de standaard versie hebt zal je scoreblok op gaan. Omdat je het dan waarschijnlijk nog niet beu bent zal je, of veel kleuren kopies moeten maken, of nieuwe scoreblokjes moeten kopen. Of je schaft de Deluxe versie aan, waarbij je uitwisbare bordjes heb.

Wat is Qwixx een heerlijk snel en simpel spelletje. Je zou misschien verwachten dat dobbelen en scores aankruisen erg veel weg heeft van Yathzee, maar dat is dus absoluut niet waar! Er komt veel meer bij kijken dan zomaar de waardes van je worp op te tellen. Ik verwacht niet dat dit geinige spelletje snel zal gaan vervelen maar ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar de varianten op het standaard scoreblok.

Win een exemplaar van Qwixx!

White Goblin Games en ik geven één exemplaar van Qwixx weg in een winactie! Om kans te maken moet je PinkGraphics en White Goblin Games liken op Facebook. Dit doe je gemakkelijk door op de like knoppen boven deze tekst te drukken. Als je dit hebt gedaan moet je onder dit artikel een reactie achterlaten met de mededeling dat je meedoet aan de winactie; vergeet niet je e-mailadres in te vullen! Succes!

Dit dobbelspel heb ik ter review mogen ontvangen van White Goblin Games.