Mijn navigatieskills zijn echt een ramp. Naast dat ik het richtingsgevoel van een ei heb, weet ik vaak het verschil tussen links en rechts niet. Tenminste, als iemand tegen mij zegt “ga hier naar links” en ik mag er niet een seconde over nadenken, dan is er 75% kans dat ik naar rechts ga. Waarom? Geen idee. Zelf denk ik dat het te maken heeft met het feit dat ik linkshandig ben en ‘mijn links’ iedereens rechts is. De wereld is namelijk vooral afgesteld op rechtshandigen.

Mijn held

Ik ben opgegroeid in een dorp en het ontbreken van enig richtingsgevoel maakte daar niet uit. Het doet er namelijk niet toe welke kant je op gaat, je komt altijd wel weer op de goede weg uit. Plus, als je 20 jaar in hetzelfde kleine plaatsje woont, zou het een schande zijn als je het niet op je duimpje kent natuurlijk.

Maar dan verhuis je opeens naar de grote stad waar de wegen nóg onlogischer en complexer zijn. Tsja, wat moet je dan zonder richtingsgevoel? Gelukkig leef ik in een tijdperk waarbij er dingen zoals navigatiesystemen bestaan, anders weet ik echt niet waar ik zou zijn gebleven. Kaartlezen onder het autorijden lijkt me namelijk ook niet zo praktisch. Nu ken ik de stad waarin ik woon inmiddels wel vrij goed hoor, maar ik moet voor mijn werk vaak naar adressen toe waar ik nooit eerder van heb gehoord. Op zo’n moment is Google Maps wel echt mijn ware held.

Echter werkt Google Maps op de fiets niet zo lekker voor mij. Ik ben al niet zo’n held op de fiets en sinds kort kun je ook nog eens een fikse bekeuring ontvangen wanneer je met je mobiel bezig bent tijdens het fietsen. Terecht, overigens, want je volledige aandacht zou bij je omgeving moeten liggen en niet bij Whatsapp of Snapchat. Je mobiel in je hand houden om even te ‘Google Mapsen’ is daarom ook uit den boze.

Navigatie op de fiets

Hoe vind je dan de juiste weg naar je bestemming? Je kunt natuurlijk van tevoren de route uit je hoofd leren, maar wie heeft daar nou tijd voor? Een andere oplossing is het aanschaffen van, jawel, een fietsnavigatiesysteem. Het bestaat echt!

En ik beken eerlijk: het bestaan van de fietscomputer was mij tot voor kort nog onbekend. Het blijkt toch een populaire gadget te zijn onder fanatieke (sport)fietsers. Logisch ook, de fietsnavigatie is nauwkeurig, betrouwbaar en er zijn verschillende kaarten voor bijna alle regio’s in de wereld beschikbaar. Super handig dus!

Meerwaarde

Maar wat heeft zo’n dingetje nou voor meerwaarde als je ook je smartphone op een telefoonhouder op je fiets kunt plaatsen? Ten eerste, niet alle telefoons zijn waterdicht, dus staat het flink te plenzen dan is er een grote kans dat je niet veel aan je telefoon gaat hebben. Ten tweede: stel, je komt ten val. De klap van de val kan zó hard zijn, dat je telefoon uit je standaard valt. Op de kosten van een schermreparatie zit je ook niet te wachten, toch? Daarnaast vreet een app zoals Google Maps echt aan je batterijduur, terwijl een goede fietscomputer makkelijk de 20 uur haalt.

Omdat ik zelf net ietsje te vaak de auto pak, is een fietsnavigatiesysteem voor mij misschien overbodig, maar voor de fanatieke (sport)fietsers onder ons is het wellicht geen overbodige luxe.